tirsdag 15. mars 2016

Simulering

Simulering i forbindelse med undervisning i yrkesfag betyr jo å etterligne eller imitere en prosess eller arbeidsoperasjon. Jeg er av den oppfatning at jo nærmere virkeligheten vi kommer desto bedre er simuleringen. Derfor bruker jeg oftest hele biler og gjerne kundebiler som har behov for en reel reparasjon. Dette mener jeg fungerer  bra, elevene blir motivert for å utføre jobben på en god måte og de får trening i å jobbe i et miljø som er svært likt det de møter når de kommer ut i lære.
Noen ganger er det praktisk å la elevene utføre arbeidsoperasjoner på komponenter som en løs motor eller liknende. Dette kan, for eksempel, være fordi man ellers vil måtte bruke for mye tid på ut- og innmontering av komponenten.
Ved å bruke et egnet dataprogram, for eksempel Electude, kan vi også simulere mange arbeidsoperasjoner på en grei måte slik at elevene er bedre forberedt på å utføre det i virkeligheten. I mitt undervisningsopplegg for hybridbiler har vi, av sikkerhetsgrunner, ikke mulighet til å jobbe på en bil fordi dette medfører fare for å få strøm. Jeg vil derfor la elevene bruke Electude til å lære seg det grunnleggende om ulike hybridløsninger og sikkerhetsreglene rundt det å jobbe på et slikt kjøretøy. Deretter kan de utføre noen enkle jobber på hybriddrivlinjen som vi fikk fra Toyota.

Bildene under viser hvordan elevene kan bruke animasjoner for å simulere hvordan ulike hybridmodeller virker i ulike driftssituasjoner.






Her simulerer vi hvordan man forsikrer seg om at systemet er spenningsløst før man starter arbeid på høyspentsystemet. 
    

2 kommentarer:

  1. Jeg deler ditt syn med at den beste simuleringen er den som er nærmest mulig virkeligheten. I våre fag er det også enkelt å få til virkelighetsnære modeller som vi bruker til simulering. Men jeg misunner dere bilbransjens simuleringsprogram som jeg ser at både du og Gunn har tilgjengelig. Har sans for samspillet mellom virkelighetsnære simuleringer i kombinasjon med elektroniske simuleringsprogram som du bruker.

    SvarSlett
  2. Her er det mye nytt å sette seg inn i. Det har vel ikke vært så mye utvikling i bilbransjen siden vi gikk fra forgasser og stifttenning til elektronisk tenning, innsprøytning og avgassrensing.. Hvordan fungerer alt dette med plug in hybrid, seriehybrid, parallellhybrid og kombinert hybrid? Det er mye en kjøretøylærer og framtidige mekanikere skal kunne, i tillegg til alt hvordan en forbrenningsmotor virker med alle sine systemer. Har tenkt på om el.biler er lettere å vedlikeholde og feilsøke på en forbrenningsmotoren? På el.motor er det vel færre ting som kan lage surr og fusk, og det er kanskje lettere å feilsøke med diagnoseapparat? Du er heldig som har fått tak i en drivline til hybrid fra Toyota. Et undervisningsopplegg på hybrid ligger du i forkant av læreplanen og det er vel der skolen skal være. I forkant. Lykke til videre med jobben og gleder meg til å se din stand på HIOA. Tar du med drivpakka? Ta i alle fall med et 3D-bilde slik at vi kan se hvordan den ser ut på alle sider.

    SvarSlett