Innledning
I denne prosjektplanen vil jeg beskrive hvordan jeg tenker å
gjennomføre studiet ATEKO6200 i henhold til programplan og arbeidskrav
for studiet. Studiet bygger på ATEKO6100 som i grove trekk gikk ut på at jeg
hospiterte i bedrift og kartla hvordan «ny» teknologi preger hverdagen ute i
bedriftene i min bransje. Med dette som grunnlag har jeg valgt å fordype meg i
forhold til hybridkjøretøy. Jeg underviser til daglig ved kjøretøylinja på Hamar katedralskole.
Valg av emne
Fagområdet jeg har valgt å fordype meg i er hybridbiler og
ulike konstruksjoner innen dette emnet. Bakgrunnen for det er at mange
bilprodusenter for tiden satser stort på hybriddrift med blanding av
el-bilteknologi og enten bensin eller dieselmotor. Produsentene har valgt ulike
løsninger for å kombinere denne fremdriften, dette ønsker jeg å se nærmere på.
Hospitering
Ett av arbeidskravene er at jeg skal hospitere ute i
bransjen og på den måten tilegne meg kunnskap som jeg senere skal bruke når jeg
skal lage undervisningsopplegg for mine egne elever. Dette tenker jeg å løse
delvis ved å hospitere ute på flere ulike verksteder i Hedmark som jeg har
kontakt med. Videre tenker jeg å delta på minst ett, kanskje flere fagkurs som
er beregnet på bilmekanikere som skal jobbe med el-biler og hybridbiler.
Mål
Målet med prosjektoppgaven er at jeg skal produsere et undervisningsopplegg som jeg skal gjennomføre med mine egne elever
på VG2 kjøretøy.
Omfang
Jeg skal ut i bedrifter og hospitere og tilegne meg
kunnskap. Med dette som grunnlag skal jeg lage et undervisningsopplegg som skal
gjennomføres med egne elever. Dette skal evalueres etterpå. Prosjektet skal
presenteres på høyskolen.
Rammer
Tidsrammen for hele prosjektet er ca. 12 uker med
ferdigstillelse uke 16.
Tidsrammer og milepæler
Jeg ønsker å være ferdig med hospiteringen i løpet av uke
10.
Rammene ti undervisningsopplegget vil jeg ha ferdig i løpet
av uke 11.
Undervisningen skal gjennomføres i løpet av uke 17.
Oppgaven skal presenteres på høyskolen uke 19, 12-13 mai.
Simulering
Jeg kommer til å bruke det interaktive opplæringsprogrammet
Electude for å simulere oppbygging og virkemåte på de ulike hybridløsningene.
Jeg kommer til å bruke en drivlinje fra en hybridbil for at
elevene kan simulere utskifting av komponenter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar