tirsdag 1. mars 2016

PROSJEKTPLAN


Innledning


I denne prosjektplanen vil jeg beskrive hvordan jeg tenker å gjennomføre studiet ATEKO6200 i henhold til programplan og arbeidskrav for studiet. Studiet bygger på ATEKO6100 som i grove trekk gikk ut på at jeg hospiterte i bedrift og kartla hvordan «ny» teknologi preger hverdagen ute i bedriftene i min bransje. Med dette som grunnlag har jeg valgt å fordype meg i forhold til hybridkjøretøy. Jeg underviser til daglig ved kjøretøylinja på  Hamar katedralskole.

Valg av emne


Fagområdet jeg har valgt å fordype meg i er hybridbiler og ulike konstruksjoner innen dette emnet. Bakgrunnen for det er at mange bilprodusenter for tiden satser stort på hybriddrift med blanding av el-bilteknologi og enten bensin eller dieselmotor. Produsentene har valgt ulike løsninger for å kombinere denne fremdriften, dette ønsker jeg å se nærmere på.

Hospitering


Ett av arbeidskravene er at jeg skal hospitere ute i bransjen og på den måten tilegne meg kunnskap som jeg senere skal bruke når jeg skal lage undervisningsopplegg for mine egne elever. Dette tenker jeg å løse delvis ved å hospitere ute på flere ulike verksteder i Hedmark som jeg har kontakt med. Videre tenker jeg å delta på minst ett, kanskje flere fagkurs som er beregnet på bilmekanikere som skal jobbe med el-biler og hybridbiler.

Mål


Målet med prosjektoppgaven er at jeg  skal produsere et undervisningsopplegg  som jeg skal gjennomføre med mine egne elever på VG2 kjøretøy.

Omfang


Jeg skal ut i bedrifter og hospitere og tilegne meg kunnskap. Med dette som grunnlag skal jeg lage et undervisningsopplegg som skal gjennomføres med egne elever. Dette skal evalueres etterpå. Prosjektet skal presenteres på høyskolen.

Rammer


Tidsrammen for hele prosjektet er ca. 12 uker med ferdigstillelse uke 16.

Tidsrammer og milepæler


Jeg ønsker å være ferdig med hospiteringen i løpet av uke 10.

Rammene ti undervisningsopplegget vil jeg ha ferdig i løpet av uke 11.

Undervisningen skal gjennomføres i løpet av uke 17.

Oppgaven skal presenteres på høyskolen uke 19, 12-13 mai.

Simulering


Jeg kommer til å bruke det interaktive opplæringsprogrammet Electude for å simulere oppbygging og virkemåte på de ulike hybridløsningene.

Jeg kommer til å bruke en drivlinje fra en hybridbil for at elevene kan simulere utskifting av komponenter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar