tirsdag 8. september 2015

Min bruk av IKT i undervisningen

Electude Argo
På kjøretøyavdelingen ved Hamar katedralskole har vi god erfaring med bruk av det WEB baserte opplæringsprogrammet Argo som er utviklet av det nederlandske firmaet Electude. Leverandør i Norge er Meca.
Dette programmet er basert på moduler og læreren har unike muligheter til å følge opp elevene individuelt og tilpasse undervisningen til det nivået hver enkelt elev er på. Les mer her: http://www.electude.com/

OLK-Web skole er et program der mine elever skriver logg fra arbeidsoppgavene de utfører på skoleverkstedet og ute i bedrift. Loggen knyttes opp mot kompetansemålene i læreplanen slik at elevene blir bevisst på hva de skal lære, hva de har lært og hvilke kompetansemål som står åpne til en hver tid. Jeg gir elevene tilbakemeldinger på hver enkelt logg og godkjenner disse.

Alle oppgaver og skriftlige tester foregår på skolens læringsplattform som tidligere var Its Learning, nytt i år er Fronter. Her gir vi elevene tilbakemeldinger og "frampek" i forhold til deres måloppnåelse.

På verkstedet og i forbindelse med faget Dokumentasjon og kvalitet bruker vi Auto frontal og Autodata for å finne tekniske data, feilsøkings- og reparasjonsanvisninger, serviceskjemaer, lage pristilbud til kunder etc. Dette er et program som brukes i stor utstrekning i bilbransjen og bransjen setter stor pris på at vi lærer elevene å bruke dette på skolen.

I forbindelse med at vi utfører reparasjonsoppdrag for eksterne kunder må vi selvsagt ha et ordre og faktureringsprogram. Her bruker vi et program som heter Future, ordre og faktura oppretter vi sammen med elevene på hvert enkelt oppdrag.

Vi har også et program for lagerstyring som heter Beambook. Dette bruker vi for utlån av fellesverktøy og utstyr på delelageret. Det inneholder systemer for lokasjon av utstyret som er inne og verktøyet blir, via strekkoder registrert og lånt ut på elevenes navn.

Til feilsøking på bil har vi testutstyr av ulike fabrikat, både merkespesifikke og universale testere. Til Volvo har vi VIDA som inneholder både testverktøy, reparasjonsanvisninger og koblingsskjemaer. Til Toyota har vi også fabrikantens eget testverktøy. Av universale testere har vi flere WOW testere fra Wurth og MECOTECH fra Mekonomen.

Mye av det verktøyet og verkstedutstyret som vi har er også IKT basert, jeg kan nevne noe: hjulstillings-apparat, bremsetester, avgassmålere etc. Dette brukes i den daglige driften sammen med elevene.

Vi må heller ikke glemme at når vi ikke finner det vi leter etter av reparasjonsanvisninger og liknende på egne plattformer bruker vi for eksempel Google og You tube. Dette skjer faktisk ganske ofte. Her er jeg nøye med å lære elevene til å være kritiske og bruke dette sammen med den yrkeskompetansen som de har tilegnet seg på skolen og ikke "sluke rått" all den informasjonen som ligger ute på forskjellige forum og liknende.  

8 kommentarer:

  1. Hei
    Ser at modulen om elektrisitet kan være nyttig for elevene på elektro. Spørsmålet blir da; hvor mye kommer lisenskostnadene på per bruker?

    SvarSlett
    Svar
    1. Lisensen koster i underkant av 1000 kroner pr elev.

      Slett
  2. Vi prøvde dette for noen år siden og hos oss fungerte det ikke spes. godt. Har du opplevelse av at elevene lærer og forstår mer fagstoff med å jobbe med Electude og liker de å jobbe med det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er selvfølgelig litt ulikt fra elev til elev, men jeg syns det har mye for seg. Det er da viktig at Electude IKKE erstatter praksis, men er en mer praktisk måte å lære teorien på. En eller to korte økter på Electude og så ut på verkstedet og skru..

      Slett
  3. Hva med å benytte seg av Free Trial i en utprøvingsfase?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er usikker på hva du mener med det Johannes, men det er kurant å få prøvelisenser fra Meca. (I hvert fall var det det tidligere).

      Slett
    2. Det var det jeg mente, prøvelisenser

      Slett
  4. Kanskje jeg skal prøve en lisens fra electude. Den sammen med Bilfagappen kan jo bli et spennende opplegg. Det viktigste er jo å skru skru skru...,
    Du er hjertelig velkommen til Rud og se på hvordan vi jobber med bruk av ipad, arbeidsordreboka og praktiske prøver. Elbil er jo interessant men hvor relevant blir det. Er vg2 elever der at de er klare for el-bil teknologi? Var på Volvo Trucksenter i dag. Det viktigste eleven måtte kunne når de kom i lære var spenningsfallsmåling. Å ha det grunnleggende inne. De pratet også mye om I-læring. Volvo kjører nesten alle kurs ved bruk av I-læring. Kommer mer om dette på bloggen min, om det er av interesse.

    SvarSlett