onsdag 9. september 2015


Workplace technology goes to school – er en arbeidstittel på studiet jeg deltar på ved Høyskolen  I Oslo og Akershus(HIOA).
I dette forstår jeg at jeg skal ut å hospitere i kjøretøybransjen og fordype meg i «ny» teknologi innen mitt fagområde. Jeg skal så lage undervisningsopplegg der jeg presenterer denne teknologien, gjerne på en utradisjonell måte.

Det jeg har lyst til å fordype meg i er elektriske kjøretøy generelt og i særdeleshet ulike el-hybrid løsninger. I dag har vi hybridkjøretøy med bensin og  dieselmotorer, jeg tror at hybridkjøretøy vil bli videreutviklet og antagelig får vi alternative drivstoff sammen med el-motoren.

For å kunne fordype meg innen denne teknologien må jeg trolig hospitere på importørnivå da det er svært få forhandlere som har nok detaljkunnskap om disse kjøretøyene.

Når det gjelder undervisningsopplegget er vi jo nå i gang med å prøve ut ulike måter å formidle og ikke minst dele kunnskap på. Dette håper jeg å kunne ta med meg inn i eget yrke etter hvert, men i hvor stor grad og på hvilke måter er jeg ikke sikker på enda.

Er det lurt å starte med å hospitere innen nevnte emne? Dette håper jeg å få svar på, jeg tar gjerne imot tips om andre måter jeg kan fordype meg i emnet på.

Parallelt med dette har jeg lyst til å se mere på brettbok og  den nye «Bilfag-appen» som har kommet. Her har jeg lyst til å besøke Rud vgs og Gunn Iren for å se hvordan hun bruker dette i undervisningen av sine elever. Kanskje jeg reiser på «brettbokkonferansen» også.

Kom med kommentarer og innspill på dette innlegget! Er jeg på rett spor i forhold til studiet og kravene som er satt opp?

3 kommentarer:

  1. Spennende prosjekt!
    Ser at flere og flere bilmerker kommer med hybridløsninger på sine toppmodeller. Ser ut som hybrid er fremtiden, så det er vel midt i blinken for studiet vårt. Hva med hydrogen som drivstoff ? Ser at Toyota har en bil klar.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, veldig mange bilmerker kommer med hybridløsninger. Porsche for eksempel har hybrid i alle sine modeller unntatt classic serien. Hydrogen er jo ett skritt videre. Toyota er jo klare på at rene el-biler ikke er framtiden. Jeg tror de har rett i det, men det er jo i høyeste grad et politisk spørsmål også. I Norge subsidierer vi jo el-bil på alle måter-

      Slett
  2. http://kunnskapsbyen.no/sideu.php?tittel=PROSJEKTER&u=H2OSL

    SvarSlett