Hypertekst gir leseren
mulighet til å vege hva han ønsker å lese ut fra interesse og
bakgrunnskunnskap.
Teksten blir da ofte mer interessant fordi han
slipper å lese ting han allerede vet mye om, samtidig som han kan velge å lese
mer om de emnene som han ønsker mer kunnskap om. Hypertekst gir muligheter til
å differensiering og individuell tilpasning av undervisningen. Det du
skriver når du bruker hypertekst er et slags sammendrag med lenker som gir
leseren mulighet til å velge å lese mer eller for eksempel se en video eller et
bilde. Johannes har lagt til mange linker i sin hypertekst om været. Jan har en grei sammenfatning. Odd bruker hyperteksten
som et verktøy i klasserommet. Tage beskriver
nivådeling.
I forhold til min egen undervisning, ser jeg for
meg at hypertekst kan brukes i forbindelse med en elektronisk lærebok der hovedteksten
inneholder det som er et minimum i forhold til kompetansemålene i læreplanen og
at vi legget inn lenker til filmsnutter som gjør det enklere å forstå. Vi kan
også legge inn lenker som lar eleven fordype seg ut over det som er forventet i
læreplanen.
Ved å benytte samskriving vil det sikkert også være
mulig å la elevene selv legge inn lenker i den elektroniske boka, til stoff som de finner eksternt og som de finner interessant og lærerikt. Det er en spennende tanke som jeg kunne
hatt lyst til å prøve. Jeg er usikker på om man da må ha en form for
administrator som sjekker det som elevene legger inn, men i utgangspunktet bør
det fungere ved at elevene selv administrerer dette.
Jeg oppfatter det som om du ser for deg to innganger til bruk av hypetekst. En hvor du som lærer lager tekst med hypelinker, og en hvor elevene sammen danner teksten men hyperlinkene.
SvarSlettHva tenker du om å benytte wikier hvor du er invitert som medlem med skriverettigheter i hver enkelt wiki for dermed kunne fjerne upassende innhold?.