tirsdag 12. januar 2016

Demokrati og medbestemmelse i skolen

Hva er egentlig demokrati i skolen?
Hvordan kan jeg ha demokrati i mitt klasserom når jeg skal utøve klasseledelse og være sjefen i klasserommet?

Demokrati er en styreform hvor folket har vesentlig innflytelse på hva slags beslutninger som fattes. Ordet betyr folkestyre. Kjennetegn ved demokrati er frie valg, flertallsstyre, retten til være uenig med flertallet og at individenes grunnleggende rettigheter ivaretas. (sitat fra Wikipedia)

Etter min oppfatning er det stor forskjell på det å være sjef og det å være leder. En viktig egenskap hos en god leder er at han eller hun har respekt blant de som skal ledes. Som yrkesfaglærer er det viktig å ha faglig tyngde. Det gjør at elevene ser opp til læreren og at han eller hun får respekt. Klasserommet der jeg driver undervisning er ikke mitt klasserom, det er elevenes klasserom. Jeg er der for elevene og hvis elevene blir borte er det ikke bruk for meg der lenger.

I vårt klasserom er det ikke elevene  som bestemmer, men det er heller ikke jeg som bestemmer. Det er vi, altså elevene og jeg som sammen finner gode løsninger. Ofte er dette basert på diskusjoner der vi argumenterer og belyser flere sider av en sak.

1 kommentar:

  1. En interessant og lettlest post som jeg synes viser at du virkelig respekterer og ønsker medbestemmelse i klasserommet. Du har gått opp en vesentlig grensegang mellom det å være sjef og det å være leder. Jeg håper på en godbit til: Noen ord om ledelse i klasserommet.

    SvarSlett