mandag 28. desember 2015

Hospitering

Når jeg startet på studiet ble det ganske raskt klart for meg at det jeg ønsket å fordype meg i av ny teknologi innen kjøretøyfaget var hybridkjøretøy og hydrogendrift. Jeg tekte i utgangspunktet at dette burde bli greit å få til, da svært mange bilmerker har kommet med hybridløsninger. Man skulle tro at forhandlere og ikke minst importører ville være interessert i å dele kunnskap om dette med en yrkesfaglærer som utdanner morgendagens lærlinger og bilmekanikere. Dette viste seg å by på utfordringer, jeg har vært i kontakt med alle importørene som har modeller som jeg har funnet interessante, men ingen av disse har kunnet tilby meg noen form for hospitering. Dette skyldes nok flere ting, en av årsakene tror jeg er at disse systemene er så stabile og driftssikre at de ikke selv har jobbet særlig mye med det. Andre forhold er tidsaspektet, noen av de jeg har vært i kontakt med har vært positive i utgangspunktet, men har hatt så stramt program at det ikke har latt seg gjøre i denne perioden.
Jeg har imidlertid brukt mye tid på å søke opp relevant informasjon via internett. Jeg har på denne måten tilegnet meg mye informasjon både om ulike hybridløsninger, brenselcelleteknologi og hydrogendrift i kjøretøy.
Jeg ser at flere av mine medstudenter har erfart at ute på verkstedene jobber  man stort sett med tradisjonelle jobber og det er i liten grad den nyeste teknologien som preger hverdagen på verkstedgulvet. Jeg tror nok dette er noe av årsaken til mine utfordringer med hospitering også, bransjen har så liten erfaring med denne teknologien og så lite relevante jobber at det er vanskelig å planlegge hospitering.
I forbindelse med at mine elever har hospitert i bedrift i faget Prosjekt til fordypning har jeg reist rundt og fulgt dem opp. I den forbindelse har jeg observert og hatt kontakt med mange verksteder og fått et godt innblikk i hva som skjer ute i bransjen. Mitt inntrykk er nok at bransjen opplever til dels store utfordringer med avgassrensing på dieselbiler om dagen, men ut over det går det stort sett i service og rutinejobber.
Jeg føler imidlertid at jeg har fått anledning til å øke min kompetanse om hybrid og hydrogendrift via mine selvstudier.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar