mandag 28. desember 2015

Refleksjoner over innlegg på medstudentenes blogger

Gunn Iren har et interessant innlegg på sin blogg der hun stiller en rekke spørsmål om hva teknologi i læringsarbeidet innebærer.
Jeg mener det er en selvfølge at vi må bruke moderne teknologi i undervisningen på yrkesfag, bruken av ulike programmer med animasjoner og simuleringer gir elevene en mer praktisk tilnærming av teoriundervisningen og gjør det dermed lettere å forstå. Dette fører forhåpentligvis til at elevene lærer raskere og vi får bedre tid til å drive praktisk undervisning ute på verkstedet. Der må vi selvsagt lære det grunnleggende, men forhåpentligvis har vi mulighet til å lære om både den nye teknologien som brukes i dagens kjøretøy og praktisere feilsøking med moderne hjelpemidler slik som det blir gjort ute i bransjen i dag. På denne måten lærer elevene å tilegne seg kunnskap og informasjon.
Gunn Iren stiller mange interessante spørsmål her og som hun avslutter med: "har jeg svaret?"
Jeg tror at hver enkelt av oss må gjøre oss opp vår egen mening om hva svarene er og det viktigeste er at vi må tørre å prøve ut nye metoder i undervisningen. Og kanskje det viktigeste: vi må tørre å kutte ut noen av de gamle metodene til fordel for de nye.

Tage har et innlegg på sin blogg der han setter fokus på hvordan IoT i stor grad er integrert i moderne kjøretøy.
Dette viser jo at elektronikkbransjen og kjøretøybransjen etter hvert får mer og mer til felles. Jeg håper vi i skolen etter hvert kan få til et bedre samarbeid på dette området. Jeg har hatt mange elever som har begynt på VG2 kjøretøy etter å ha gått VG1 elektro som grunnkurs. I noen tilfeller har dette vært vellykket, men bare der eleven har hatt dette som et bevisst valg og har søkt seg til elektro med tanke på å gå videre på kjøretøy. I andre tilfeller der elevene har valgt VG2 kjøretøy som andre eller tredjevalg etter VG1 elektro har det fungert svært dårlig, men dette har jo selvsagt med interesse og motivasjon å gjøre. Vi bør nok sette fokus på at elevene skal velge dette løpet bevisst, men det krever nok kanskje mer samarbeid mellom linjene slik at det blir et naturlig valg for elevene.

I Odd sin logg  fra hans hospitering er det et innlegg om LED teknologi som jeg finner svært interessant.
Den rivende utviklingen som vi er vitne til innenfor lysteknologi har stor betydning også i kjøretøybransjen. Vi har hatt led lys i kjøretøy helt fra forrige århundre, først som kontrollamper og etter hvert i baklys, markeringslys, retningslys og liknende. Ny teknologi har gjort det mulig å bruke LED også for å lyse opp veien foran kjøretøyet. Dette åpner også for at produsentene kan lage spennende løsninger for automatisk nedblending av lyset når vi møter andre kjøretøy. Enkelte løsninger innebærer at man lyser opp veien og terrenget rundt det møtende kjøretøyet mens det kastes en "skygge" over den man møter slik at den ikke blir blendet av lyset. Dette er en viktig nyvinning med tanke på sikkerhet. Her er det nok også store muligheter for kunnskapsutveksling på tvers av linjene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar