søndag 13. desember 2015

Internett og kildekritikk

På Hamar katedralskole har vi tilgang til mye "kjøpt" informasjon i form av verkstedhåndbøker og databøker til eldre biler og tilsvarende i digitalt format til nyere kjøretøy.
Men hva gjør vi når denne informasjonen ikke strekker til? I mange tilfeller kan vi finne løsningen ved å "Google" eller lete på YouTube. Men hvordan kan vi vite at det som vi finner på nettet er riktig? Hvem er kilden? Er dette informasjon som er lagt ut av produsenten av et produkt eller kjøretøy er sannsynligheten stor for at det er riktig informasjon. Men mye av den informasjonen som ligger ute på nettet i såkalte forumer og lignende er nok lagt ut av personer som "tror og mener" ting og ikke fagfolk som vet løsningen basert på kunnskap om emnet. Ikke desto mindre kan vi finne løsningen her, vi må bare passe på å kvalitetssikre opplysningene enten ved å ha tilstrekkelig grunnleggende kunnskap selv eller konsultere noen som har den nødvendige kunnskapen. Hvis vi finner de samme opplysningene hos flere kilder på nettet er sannsynligheten større for at det er riktig. Elevene kommer ofte til meg for å kvalitetssikre slik informasjon, det syns jeg er fint, for da kan vi sammen vurdere sannsynligheten for at det er riktig ved å stille kritiske spørsmål til opplysningene. Av og til kan vi da i fellesskap konkludere med at sannsynligheten er stor for at opplysningene er feil. Hvis jeg stiller de rette spørsmålene som får elevene til å tenke selv slik at det er de som konkluderer ut fra egne kunnskaper fører dette ofte til at de blir mer kritiske til opplysninger som de finner på nettet. Og når vi kan konkludere med at opplysningene sannsynligvis er riktige har vi resonert og funnet ut hvorfor, det er det mye læring i.

1 kommentar:

  1. Jeg deler synet om at hvem som har utarbeidet eller kanskje heller, hvem som har publisert informasjonen, er et kriterium som vi kan anvende i arbeidet med kildekritikk. Vanligvis vil informasjon fra en offisiell kilde (f.eks. produsent av et produkt) være pålitelig dersom produsenten opptrer i et marked hvor normen er at produsenten holdes juridisk og erstatningsansvarlig for informasjon og produkt med eventuelle følgeskader.

    Hvilke andre kriterier kan vi bruke for vurdering av informasjonskvalitet i fag- og yrkesopplæringen?

    NTNU i Trondheim har laget et nettsted som de kaller Veien til informasjonskompetanse (http://www.ntnu.no/viko/kildekritikk)

    Hvordan kan vi bearbeide denne informasjonen slik at den får økt relevans for eget fagområde?

    SvarSlett